Odmień swoje nawyki żywieniowe

Każdy produkt, z którego przygotowujesz posiłek ma określony mniej lub bardziej wyraźny smak, ale żeby ugotować z niego danie używasz kilku składników. By połączyć to w całość potrzebne jest jeszcze „to coś”. Tym czymś, co spaja smak są przyprawy. Właśnie dlatego mówi się, że przyprawianie jest kwintesencją gotowania 🙂

Ale od czego zacząć? Których przypraw używać do dań mięsnych, których do posiłków wege? Które przyprawy ze sobą łączyć? A może wrzucić wszystkie przyprawy, do jednego garnka? Na pewno nie😊 Ważne jest, aby przyprawy wydobyły z potrawy konkretny, pożądany smak i aromat. Ale zanim przystąpisz do gotowania dobrze jest mieć pomysł na potrawę – czyli wyobrazić sobie który smak chcesz podkreślić najbardziej. Czy ma być ona pikantna? Słodka? A możne kwaśna? Wówczas będziesz wiedzieć, jakiego zestawu przypraw używać i które przyprawy ze sobą połączyć, aby podnieść walory smakowe i wartości prozdrowotne potrawy.

 

Z pewnością pomogą Ci w tym poniższe wskazówki 

Czym więc doprawiać? 

  1. WARZYWA PRZYPRAWOWE:
  • cebulowe – cebula, czosnek, szczypiorek, por – mają wyraźny smak i nadają potrawom charakteru. Sprawdzą się zarówno do dań mięsnych jak i warzywnych. Możesz je wykorzystać w formie świeżych warzyw lub suszonych. Podkreślą ostry smak potrawy jeśli wykorzystasz je na surowo lub słodki jeśli użyjesz zeszklonej cebuli lub pokrojonego na plasterki i lekko podprażonego czosnku.
  • Natka pietruszki, koper – dobrze komponują się z daniami mięsnymi, rybami, do zup, sosów, past, kanapek. Świeże mają mocniejszy aromat niż te suszone. Nadają potrawom świeżości, kojarzą się z sezonem wiosennym. Są dobrą opcją doprawiania tradycyjnych dań kuchni polskiej i śródziemnomorskiej.
  1. PRZYPRAWY KORZENNE – kurkuma, imbir, goździki, gałka muszkatołowa, ziele angielskie – wyróżniają się korzennym smakiem i mocnym aromatem. Są niezastąpionym składnikiem kuchni orientalnej zarówno mięsnej jak i wegetariańskiej. Te przyprawy zdecydowanie podkreślą ostrość i pikantność potrawy. Świetnie komponują się z sosem na bazie pomidorów lub mleczka kokosowego czy jogurtu. Są też dobrym pomysłem na stworzenie mięsnej marynaty, zarówno do drobiu jak i wołowiny czy wieprzowiny.

  2. PRZYPRAWY KORZENNE SŁODKIE – cynamon, kardamon, anyż – możesz ich używać do podkreślenia słodkiego i wyraźnego smaku takich posiłków jak: owsianka, ciastka owsiane, korzenne, desery na bazie jabłek, musy jabłkowe, śliwkowe, jak również napojów – herbata, kawa, koktajle.

  3. PRZYPRAWY ORIENTALNE – trawa cytrynowa, sos sojowy, ocet ryżowy, sok z limonki,jedz zdrowo pieprz cytrynowy, czarnuszka, kafir, imbir, kolendra, sumak – przyprawy orientalne nadają potrawom ciekawy, często kontrastujący ze sobą smak. Kwintesencją kuchni orientalnej jest połączenie 5 smaków: słodkiego, słonego, gorzkiego, ostrego i kwaśnego. Tych przypraw możesz używać do dań mięsnych z kurczakiem i posiłków wegetariańskich, w których podstawą dania jest: soczewica, tofu, ciecierzyca, fasola czy zielony groszek. Sos sojowy czy ocet ryżowy są idealnym uzupełnieniem dressingów do sałatek. Warzywa „lubią” kwaśny i lekko słony posmak😉

  4. PAPRYKI– słodka, ostra, wędzona, chilli, płatki chili – te przyprawy zdecydowanie podkreślą ostrość dań mięsnych oraz warzywnych. Jeśli przygotowujesz dania wegetariańskie – zdecydowanie postaw na wędzoną paprykę. Dzięki wędzarniczemu aromatowi – który zawiera, potrawy bezmięsne nabierają wyjątkowego posmaku. Ten rodzaj papryki to również genialna przyprawa do frytek warzywnych, np. z batatów, marchewki, pietruszki czy jarmużu.

     

  5. MIESZANKI PRZYPRAW – Harissa, curry, garam masala, zatar, baharat – te mieszanki przypraw, jeśli nie zawierają dodatków cukrów i soli to skarbnica smaku. Nie tylko podkręcają smak potraw mięsnych, rybnych, wegetariańskich, ale też potęgują swoje prozdrowotne działania przeciwzapalne, przeciwutleniające czy przeciwbakteryjne. Proporcje składników w tych przyprawach są już idealnie dobrane, więc znacznie ułatwiają gotowanie tym, którzy nie lubią testować pojedynczych przypraw.

  6. ZIOŁA POPULARNE:
  • Bazylia, oregano, mięta, kolendra – nadają świeżości potrawom. Możesz je wykorzystywać do dań z makaronem, pomidorami, sosów sałatkowych, mięsnych czy zup. Świetnie komponują się z daniami ostrymi, a łagodnym potrawom warzywnym dodają wyraźnego, ziołowego aromatu.
  • Rozmaryn, tymianek – mają świeży, ostry smak, z lekko sosnowym aromatem, jak np. rozmaryn. Dobrze komponuje się z daniem z rybą, ziemniakami lub daniami z mięsa
  • Lubczyk – wykorzystuj szczególnie do zup lub esencjonalnych bulionów – to przyprawa, która nadaje „rosołowy” posmak. Podkreśli również smak gulaszów, potrawek z mięsa zwłaszcza wołowiny, wieprzowiny. Lubczyk jest też silnym afrodyzjakiem.
  • Majeranek, kminek, kmin rzymski – używaj aby podkreślić smak kwaśny potrawy, np. kapusty, potraw z grochu, fasoli, gulaszów mięsnych, kwaśnych zup, np. ogórkowej lub z kiszonej kapusty. Przyprawy te zmniejszają wzdęcia.

     

    Do przypraw o szczególnie silnych właściwościach prozdrowotnych należą: kurkuma, imbir, kolendra, cynamon, kardamon, sumak, oregano. Mają one znaczenie w profilaktyce chorób układu krążenia, obniżają poziom cholesterolu, mają właściwości antyoksydacyjne, przeciwzapalne i przeciwbakteryjne. Są również genialnym dodatkiem do posiłków na diecie odchudzającej. 

     

    Poniżej znajdziesz kilka połączeń przypraw, których wykorzystanie w tej samej potrawie potęguje właściwości prozdrowotne dania:

    • Kurkuma lub curry + pieprz + ostra papryka
    • Anyż + koper + kmin
    • Bazylia + oregano + rozmaryn
    • Cynamon + imbir + goździki + kardamon
    • Kmin + majeranek
    • Natka pietruszki + czosnek + sok z cytryny

       

    Przyprawianie posiłków to świetna “zabawa smakiem” 🙂 Oprócz ciekawych walorów smakowych dania, które możemy uzyskać poprzez dodatek różnych przypraw, wzmacniamy również właściwości prozdrowotne posiłków, a także poprawiamy ich strawność. To może przynieść bardzo korzystne zmiany dla naszego zdrowia. Próbuj, testuj i nie ograniczaj się tylko do kilku ulubionych przypraw – smak może być nieograniczony 😉

Autor tekstu:
Natalia Solecka
dietetyk Rzeszów

Autor wpisu: Natalia Solecka

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna jest chroniona przez reCAPTCHA i Google Politykę Prywatności oraz obowiązują Warunki Korzystania z Usługi.